Asas Kewarganegaraan berdasarkan Kelahiran

بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Setiap negara memiliki peraturan berbeda-beda untuk menentukan kewarganegaraan rakyatnya / penduduknya.. Namun ada 2 asas yang banyak / dianut hampir oleh semua negara ( salah satu asas tentunya ).. 2 Asas tersebut adalah Asas ius Soli ( law of the soil ) dan asas ius sanguinis ( law of the blood ).. berikut penjelasannya :
1.) Asas ius soli ( law of the soil )
Asas ius soli ( law of the soil ) adalah asas penentuan status kewarganegaraan berdasarkan tempat kelahiran. Orang yang lahir di wilayah negara yang menganut asas tersebut akan diakui sebagai warga negara tersebut. Misalnya Fulan lahir di Amerika, maka ia adalah warga negara Amerika. Negara-negara yang menganut asas ini antara lain, Amerika Serikat, Kamboja dan Brasil / Brazil.
2. ) Asas ius sanguinis ( law of the blood )
Asas ius sanguinis ( law of the blood ) adalah asas penentuan suatu kewarganegaraan seseorang berdasarkan keturunan. Jadi orang yang ayah ibundanya merupakan warga negara yang menganut asas tersebut maka orang itu menjadi warga negara yang menganut asas tersebut. Misalnya Fulan merupakan keturunan orang Italia, maka Fulan adalah warga negara Italia. Beberapa negara yang menganut asas ini antara lain, Cina , Jepang , dan Italia.

Back To Top